AlfaBreraClubBeNeLux
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Is er nog toekomst voor Alfa Romeo ?

2 plaatsers

Ga naar beneden

Is er nog toekomst voor Alfa Romeo ? Empty Is er nog toekomst voor Alfa Romeo ?

Bericht  pietrobq4 zo apr 14, 2013 12:52 am

Walter van Sloten
Walter van Sloten, art director van Autovisie sinds 2009, is zelfverklaard auto-nerd. Met een voorkeur voor onbekende, obscure en onwaarschijnlijke auto's. En gezegend met de eigenschap voortdurend onbelangrijke autofeitjes te onthouden. De beste therapie hiervoor is het van je afschrijven...

za 13 apr 2013, 06:01

Column Walter van Sloten: Is er nog toekomst voor Alfa Romeo? affraid

AMSTERDAM -
Reuring in de kringen van Alfa Romeo liefhebbers: na eindeloze geruchten en verbaal gebekvecht tussen VW-baas Piëch en Fiat-leider Marchionne zouden er nu daadwerkelijk onderhandelingen plaatsvinden rondom een overname van Alfa Romeo door Volkswagen.

Ondanks dat de verschijningsdatum van de laatste geruchten, begin deze maand, de geloofwaardigheid ervan enigzins onderuit haalt, zet het me toch aan het denken. Want stel dat er een waarheid in schuilt, hoe erg is zo’n overname dan eigenlijk?

Volstrekt ontoereikend

Laat het duidelijk zijn, ik ben een groot Alfa-liefhebber. Mijn voorkeur gaat weliswaar uit naar het oudere spul, liefst uit tijden die vóór de Fiat overheersing liggen, maar ik draag ook de hedendaagse auto's nog steeds een warm hart toe. En ik niet alleen, het merk heeft nog altijd een enorme fanschare. Echter, die kopen lang niet allemaal nog nieuwe Alfa's. Dat kan ook niet, want het huidige modellenpalet bestaat uit slechts twee mainstream modellen, plus een binnenkort te introduceren lichtgewicht tweezitter. En dat is, hoe mooi ze ook mogen zijn, volstrekt ontoereikend om de markt mee te bedienen.

Keer op keer laat de heer Marchionne in zijn productplanning een fantastische reeks nieuwe modellen zien, voor de grote comeback op de Amerikaanse markt. En keer op keer wordt alles weer uitgesteld. Ik begrijp het, hij heeft het geld hard nodig voor de aankoop van de rest van Chrysler en de Europese markt, waarvan Alfa het als vanouds moet hebben, ligt volledig op zijn gat. Dus waarom daar nog investeren? Maar ondertussen loopt het laatste restje Alfa-klanten weg naar andere merken en ik vraag me af of die straks nog wel terug komen.

Doemdenkers

Dus wat gebeurt er als Volkswagen Alfa echt over neemt en het onder de vleugels van dochtermaatschappij Audi plaatst? Doemdenkers roepen meteen dat het merk in de grote eenheidsworst van motoren en platformen ten onder gaat en trekken nog liever direct de stekker eruit. Maar de Mito en Giulietta zijn toch ook helemaal niet uniek? Die staan op aangepaste Punto- en Bravo-onderstellen. Welke koper maalt er nog om als dat een A1- of A3-onderstel zou zijn? Misschien is dat met de huidige reputatie van Audi juist wel een voordeel. Wat betreft motoren: is het erg als er een moderne TSI of TDI in een Alfa ligt, afgestemd op het juiste Alfa karakter, eventueel zelfs met een Twin Spark kop erop? Die Twin Air in de Mito is toch ook niks voor een echte Alfa en de halve GM JTS-motoren waren ook niet echt om over naar huis te schrijven. Met de toetreding van Alfa tot de VW-groep zou er een gigantisch magazijn met moderne techniek en platformen beschikbaar komen voor de Italianen. En wat betreft design, vergeet niet dat ene Walter de Silva de scepter zwaait over het design van alle VW-modellen, dat Wolfgang Egger designbaas is bij Audi en dat Italdesign van Giorgetto Giugiaro recentelijk is ingelijfd. Deze heren hebben al vele malen bewezen prima te begrijpen hoe een Alfa Romeo eruit hoort te zien.

Hoe Italiaans wil je het hebben?

Ik zie dus eigenlijk wel wat in het voortbestaan van Alfa Romeo onder de Volkswagen vlag. Een laatste tegenargument zou nog kunnen zijn dat Alfa geen volledig Italiaanse autofabrikant meer is, als de Duitsers de boedel overnemen. Maar is Marchionne niet van plan Alfa's in de USA en Japan te produceren? En als we de geruchten mogen geloven is de voormalige Alfa-fabriek in Pomigliano d'Arco part of the deal, en zou ook onderdelenleverancier Magneti Marelli in Duitse handen overgaan. Hoe Italiaans wil je het hebben? Mini, Bentley en Rolls Royce zijn tegenwoordig ook Duits, maar niemand behalve een harde kern van old-school liefhebbers die daar mee zit. Ze floreren als nooit tevoren. Een dergelijke toekomst wens ik Alfa Romeo ook toe. Mijnheer Piëch, vraagje, heeft u toevallig ook nog interesse in Lancia?


Hoe denken jullie hierover ? bounce
pietrobq4
pietrobq4

Aantal berichten : 148
Leeftijd : 78
Woonplaats : Kalenberg.
Registration date : 07-09-08

Terug naar boven Ga naar beneden

Is er nog toekomst voor Alfa Romeo ? Empty Re: Is er nog toekomst voor Alfa Romeo ?

Bericht  posdijk ma jun 10, 2013 3:37 pm

Ik denk dat het geen probleem is voor alfa het zal het merk alleen maar ten goede komen kijk naar Seat Skoda etc. deze merken zijn beter geworden als ooit ze moeten het merk laten zoals het is en de marketing en controle op kwaliteit aan de duitsers dan heb je een geweldige mix.
posdijk
posdijk

Aantal berichten : 18
Leeftijd : 64
Woonplaats : Alkmaar
Registration date : 25-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum